Pilates for gravide

Trening under svangerskapet

Gravide kvinner har veldig ulike holdninger til trening. Enkelte legger seg på sofaen og ser på graviditeten som en god unnskyldning for å ta det mer med ro, for noen blir graviditeten en uvant tilstand i kroppen og kan oppleves som en sykdom, mens andre insisterer på å fortsette å leve akkurat som før og løpe maraton, ri på hest, sykle til jobben og løfte vekter.

Dersom du er frisk og legen din tillater det, er det ingenting i veien for at du skal fortsette å trene moderat under svangerskapet. Du kan til og med trene litt ekstra smart for at kroppen din skal tåle den ekstra belastningen samt forberede kroppen godt på tiden du skal ta deg av barnet ditt. 

Pilates er den perfekte treningen for gravide kvinner og kvinner som nettopp har født. Spesielt gunstig er fokuset på pusteteknikk og avspenning, stabilisering av bekkenet og ryggen og ikke minst arbeidet med kontroll over magemuskler og bekkenbunnen. I tillegg oppnår gravide bedre balanse og kroppskontroll og treningen hjelper å gjøre kroppen klar for tiden etter fødselen. 

Spesielt er trening på Pilatesapparater gunstig, da gravide bør unngå å ligge på rygg eller mage under svangerskapet. For mange kvinner blir dette en aha-opplevelse som betyr mye glede i å treningsglede og et mer harmonisk svangerskap.

Pilates på apparater føles trygt og kan gjøres så utfordrende kvinnen selv ønsker, men innenfor de sikkerhetsmarginene en instruktør må sette for gravide. Det er viktig å forstå at fleksibiliteten i leddene er større enn normalt og lytte til de signalene kroppen sender.

I Pilates brukes en spesiell pusteteknikk som kan bli svært verdifull for kvinnen under fødselen, hvor vi trener opp muskulaturen i brystet til å ekspandere ved inn-pust og trekke seg sammen ved ut-pust. 

Gruppetrening eller privat?

Gruppetrening kan være veldig motiverende og sosialt. Vi tar oss god tid til å snakke med hverandre, drikker litt te etter timen og hjelper hverandre med tips og gode råd. Noen får venner for livet og finner en ny treningsvenninne på denne måten.

Privattimen med en instruktør på apparatene er en mer intens trening og føles spesielt trygt og godt. Dersom du vil ha mer oppfølging, ditt eget personlig tilpassede program, og synes det er godt å være alene med en instruktør er dette noe for deg. Spesielt hvis legen din har gitt deg spesifikke rammer for treningen, ber vi deg vurdere å prøve en gratis privattime først. 

Du kan med fordel kombinere en gruppetime i uken med en privattime. Da får du både i pose og sekk!

Smerter i korsryggen, vonde hofter, hodepine, verk i ryggen og i brystet og smerter i ledd som går alle veier. Typiske plager som kan ødelegge for gleden ved å bli mamma. Jeg fant Pilates og fikk til og med sove bedre!