Pilates for enda større langrennsglede

Ekilibre Langrenn4

Publisert 08.03.17

Alle ønsker å kunne bevege seg med letthet og finne flyten gjennom skiløypa, føle hvordan kroppen pulserer og bruker minimalt med krefter for å få maksimal framdrift.

Stadig flere toppidrettsutøvere og mosjonister verden over oppdager Pilates. De oppdager gledene i bevegelsen, kontakten med en muskulatur som de sjelden bruker, og de oppnår bedre resultater og færre skader. Mange får seg en overraskelse når de oppdager hva Pilates på apparater er. I Norge er Pilatesmetoden lite kjent blant idrettsutøvere og det finnes få Pilatesstudioer som har det utstyret og den ekspertisen som trengs.

I «langrennssportens Mekka», Lillehammer, ligger Ekilibre Pilates hvor alle pilatesapparatene og instruktør Kristin Nilseng er på plass. Dette opplegget er blitt til gjennom planlegging og drøfting med Eli Husum som elsker langrenn. Hun er tidligere norgesmester i langrenn og har i mange år vært teknikk instruktør i langrenn. Sammen kan de tilby en unik treningskombinasjon basert på flere års relevant erfaring og kompetanse.

Vi har tatt for oss skiteknikk og Pilatesmetoden og sett på de mest åpenbare og konkrete fordelene den kan ha for en langrennsløper.

God langrennsteknikk er avhengig av at du finner riktig posisjon og kan holde balansen så du kan utføre fullstendig tyngdeoverføring. Sammen med dynamiske bevegelser, spesielt i ankelleddet vil dette hjelpe deg til å få maksimalt med kraft ut av frasparket. Frasparket er det som skal gi deg fremdrift. Her er kroppens stabiliserende muskulatur med utgangspunkt i kroppens kjerne sentral.

Kroppens midtparti er bindeleddet mellom under- og overkropp som begge er viktige i god langrennsteknikk. Muskulaturen her hjelper seg til å balansere kroppen og justere den i riktig posisjon. Kroppens kjerne er alle bevegelsenes kraftsentrum. I Pilates bygger vi styrke og utholdenhet i hele kroppen med utgangspunkt i den stabiliserende muskulaturen langs ryggen, i bekkenet og i skulderpartiet. Jo bedre kontakt du har med kraften i kjernen, desto mer får du ut av ut av kraftinnsatsen og går mer rasjonelt på ski.

Smerter i korsryggen og skuldrene etter skituren er ikke en fatalitet dersom du har lært kroppen din å hente styrken innenfra

Workshop med begrenset antall deltakere

Det beste grunnlaget for neste skisesong kan du begynne å legge nå med denne workshopen! Bli med på en spennende reise gjennom det siste innen langrennsteknikk kombinert med smart trening tilpasset ditt behov og teknikken.